Usporiadanie vozidla - Učebnica pre autoškoly

Prejsť na obsah

Hlavná ponuka:

Usporiadanie vozidla

Usporiadanie vozidla opisuje to, kde vo vozidle je uložený motor a ktorá náprava je hnaná. Usporiadanie má rozhodujúci vplyv pri určení jazdných vlastností vozidla, jeho výrobných nákladov a možných variantov karosérie.

Motor a jeho príslušenstvo tvoria veľkú časť hmotnosti vozidla, ktorá je sústredená na malom mieste, preto výrazne ovplyvňuje polohu ťažiska vozidla. Umiestnenie ťažiska ovplyvňuje tlak na jednotlivé nápravy. Ak je motor umiestnený bližšie k prednej náprave, je väčší tlak na prednú nápravu, ak je umiestnený vzadu, je väčší tlak na zadnú nápravu. Čím väčší tlak pôsobí na nápravu, tým väčšiu adhéziu môžu pneumatiky dosiahnuť. Od miery adhézie závisí ovládateľnosť vozidla v extrémnych podmienkach.

V závislosti od toho, kde sa motor vo vozidle nachádza sa odvíjajú ako jazdné vlastnosti vozidla a možné koncepcie karosérie. Väčšinou existujú tri základné možnosti uloženia motora:
  • vpredu (nad prednou nápravou) - motor je uložený buď naprieč, obvykle v kombinácii s pohonom prednej nápravy, alebo pozdĺžne, obvykle v kombinácii s pohonom zadnej nápravy, prípadne pohonom 4 × 4
  • vzadu (nad, alebo za zadnou nápravou) - motor je uložený obvykle pozdĺžne a poháňa spravidla zadnú, pripadne všetky nápravy
  • v strede (pred zadnou nápravou) - motor je uložený obvykle pozdĺžne a poháňa zadnú nápravu

Vozidlo s motorom pred prednou nápravou je možné skonštruovať menšie a ľahšie a jeho výrobné náklady sú nižšie. Vozidlo s motorom vpredu je stabilnejšie a vykazuje lepšie brzdné vlastnosti.
Veľká hmotnosť v prednej časti vozidla spôsobuje pri prejazde zákruty v dôsledku zotrvačných síl neochotu vozidla zmeniť smer, preto majú vozidlá pri prejazde zákruty vysokou rýchlosťou, alebo pri horšom stave vozovky tendenciu pokračovať pôvodným smerom a vyletieť vonkajším okrajom zákruty. Tento jav sa nazýva nedotáčavosť.

zdroj: shutterstock.com
S motorom uloženým nad zadnou nápravou efektívnejšie využijeme trakciu zadnej nápravy, nakoľko tlak na zadnú nápravu pri akcelerácii vozidla stúpa. Zadná náprava preto umožňuje prenášať na cestu vyššie výkony bez straty adhézie. Motor uložený vzadu však limituje použitie karosárskych variant vozidla.
Veľká hmotnosť v zadnej časti vozidla spôsobuje pri prejazde zákruty ten podobný jav. Keďže hmotnosť je uložená vzadu, predná časť vozidla ochotne zatočí do zákruty, avšak keď má zmeniť smer pohybu zadná časť vozidla, táto pri vyššej rýchlosti pokračuje pôvodným smerom, čo spôsobí otočenie vozidla do protismeru, alebo neovládateľnú rotáciu (hodiny). Tento jav sa nazýva pretáčavosť.

Eliminovať pretáčavosť a nedotáčavosť je možné do značnej miery uložením motora pred zadnú nápravu vozidla (v strede uložený motor). Masa motora v takom prípade tlačí na obe nápravy približne rovnomerne. Nevýhodou tohto usporiadania sú veľké rozmery výsledného vozidla, napriek ktorým je vnútorný priestor vozidla malý, obvykle maximálne pre dvoch ľudí. Túto koncepciu využívajú najmä športové vozidlá.
Všetky práva vyhradené. © 2012 - 2017 Ivan Mataj. Kopírovanie stránky alebo jej súčastí bez predošlého súhlasu je zakázané.
Vytvorené programom WebSite X5.

Fotografie označené "zdroj: shutterstock.com" sú použité na základe licencie od Shutterstock.com. Sú chránené autorským zákonom.

Návrat na obsah | Návrat do hlavnej ponuky