Varianty poháňacej sústavy - Učebnica pre autoškoly

Prejsť na obsah

Hlavná ponuka:

Varianty poháňacej sústavy

Podobne, ako je dôležité uloženie motora, je dôležité aj to, ktorá náprava vozidla je poháňaná. Hnaná náprava sa volí podľa toho, kde je uložený motor. To, ktorá náprava je poháňaná, určuje jazdné vlastnosti vozidla. Poznáme tieto možnosti pre pohon náprav:

  • predná hnaná náprava - vozidlo poháňajú predné kolesá, ktoré súčasne slúžia aj na zmenu smeru jazdy vozidla, používa sa prakticky len s motorom uloženým vpredu.
  • zadná hnaná náprava - pohon vozidla zabezpečujú zadné kolesá, predné kolesá slúžia na zmenu smeru jazdy vozidla, môže sa používať s motorom uloženým vpredu, v strede aj vzadu.
  • pohon všetkých štyroch kolies - vozidlo poháňajú všetky kolesá, pričom pohon môže byť stály (terénne vozidlá), prípadne je vypínateľný, kde je možné prepnúť pohon do režimu hnaná predná náprava, alebo do režimu hnaná zadná náprava.

Poháňacia sústava slúži na zabezpečenie pohonu vozidla. Prenáša točivý moment motora na kolesá. Do poháňacej sústavy patria: motor, spojka, prevodovka, prídavné prevody, rozvodovka s diferenciálom, spájacie hriadele.

Spolu s uložením motora výber poháňanej nápravy ovplyvňuje jazdné vlastnosti vozidla. Aj keď vozidlá s motorom uloženým vpredu bývajú obvykle nedotáčavé, v prípade ťažkej prednej časti a pohonu zadnej nápravy (tzv. klasická koncepcia) sa docieli výrazne pretáčavého chovania. Vozidlá s pohonom zadnej nápravy ľahšie zvládajú prejazd stúpaniami v ťažkých poveternostných podmienkach (sneh, vlhkosť), ale horšie sa ovládajú vo vysokých rýchlostiach. Pohon všetkých kolies eliminuje väčšinu nevýhod oboch pohonov. Hodí sa do terénu, ale pre potreby pohonu všetkých kolies si vynucuje použitie troch diferenciálov. Riešením používaným v takýchto vozidlách je použitie vypínateľného náhonu všetkých kolies. Pohon sa zapojí iba v prípade potreby, keď elektronický systém zisti prekĺzavanie kolies hnanej nápravy. Inak je zapojený pohon len jednej, obvykle prednej nápravy.

zdroj: shutterstock.com
Pre konštrukciu vozidiel sú najčastejšie používané nasledujúce varianty poháňacej sústavy:

  • motor vpredu, pohon zadných kolies - najstaršia používaná koncepcia, využívaná dodnes. Vyznačuje sa nízkymi konštrukčnými nárokmi na podvozkové skupiny, kedy je možné použiť tuhú zadnú nápravu a lichobežníkovú prednú nápravu, avšak vyžaduje vyššie umiestnenie podvozku, alebo rozmerný stredový tunel. Takisto spôsobuje extrémnu pretáčavosť vozidiel.

  • motor vpredu, pohon predných kolies - v dnešnej dobe najčastejšie používaná koncepcia. Umožňuje vytvoriť malé auto s veľkým motorom, ktoré v ňom zaberá minimum priestoru. Dáva konštruktérom veľké množstvo volieb pri vytváraní karosárskych variant a dovoľuje vytvoriť variabilný kufor. Používa sa u prevažnej väčšiny osobných automobilov.


  • motor vzadu, pohon zadných kolies - táto koncepcia umožňuje použiť jednoduchú prednú nápravu, ktorá je veľmi pevná, avšak vyžaduje použitie často komplikovanej zadnej nápravy a vozidlá s touto koncepciou bývajú pretáčavé. Táto koncepcia sa dnes využíva minimálne.


  • motor v strede, pohon zadných kolies - koncepcia pohonu využívaná prevažne u športových vozidiel. Je nevhodná pre konštrukciu áut pre bežné použitie, pretože výsledný automobil má veľké vonkajšie rozmery a malý vnútorný priestor. Takéto vozidlá mávajú výborné jazdné vlastnosti. Cenou za to je malý (alebo žiadny) batožinový priestor.

S nástupom pohonu všetkých štyroch kolies je možné vytvoriť varianty poháňacej sústavy:
  • motor vpredu, pohon všetkých kolies
  • motor v strede, pohon všetkých kolies
  • motor vzadu, pohon všetkých kolies

Z dôvodu variability karosérie sa z týchto koncepcií používa takmer výhradne koncepcia motoru vpredu a náhonu všetkých kolies. Jedným z dôvodov je to, že karosérie mnohých automobilov s náhonom 4 × 4 sú odvodené od starších karosérii s náhonom prednej nápravy.

Všetky práva vyhradené. © 2012 - 2017 Ivan Mataj. Kopírovanie stránky alebo jej súčastí bez predošlého súhlasu je zakázané.
Vytvorené programom WebSite X5.

Fotografie označené "zdroj: shutterstock.com" sú použité na základe licencie od Shutterstock.com. Sú chránené autorským zákonom.

Návrat na obsah | Návrat do hlavnej ponuky