Chladiaca a vykurovacia sústava - Učebnica pre autoškoly

Prejsť na obsah

Hlavná ponuka:

Spaľovacie motory - Chladiaca a vykurovacia sústava

Na zabránenie termického preťaženia, t.j. Spálenia mazacieho oleja (na klzných dráhach piesta), treba dielce, ktoré sú v okolí horúceho spaľovacieho priestoru (stena valca, hlava valca, ventily, piest) intenzívne chladiť.

Rozoznávame dva druhy chladenia a to
  • priame chladenie (vzduchom)
  • nepriame chladenie (kvapalinou)

Priame chladenie (vzduchové)
Priame chladenie vzduchom umožňuje odvod tepla priamo z konštrukčných dielcov vďaka intenzívnemu ofukovaniu väčšinou rebrovaných povrchov a používa sa predovšetkým v motoroch motocyklov a lietadiel, ale aj vo vznetových motoroch osobných a nákladných motorových vozidiel a v zážihových motoroch. Jeho hlavnou prednosťou je vysoká prevádzková spoľahlivosť a nepotrebuje prakticky žiadnu údržbu.

Činnosť vzduchového chladenia

Nepriame chladenie (kvapalinové)
Pretože voda vykazuje vysokú špecifickú tepelnú kapacitu a dobrý prechod tepla medzi materiálom a chladiacim médiom, je väčšina automobilových motorov chladená vodou. Najčastejšie sa používa obežné chladenie vzduchom-vodou. Má uzavretý okruh, ktorý dovoľuje použiť prísady na ochranu proti korózii a proti zamrznutiu. Chladiaca voda sa prečerpáva čerpadlom cez motor a cez chladič. Chladiaci vzduch prechádza cez chladič vďaka pohybu vozidla pri jazde, alebo prídavným ventilátorom. Teplota chladiacej kvapaliny sa reguluje termostatom obchádzaním chladiča.

Pri studenom motore – kým sa nedosiahne jeho prevádzková teplota – termostat uzavrie prietok chladiacej kvapaliny do chladiča a čerpadlo chladiacej kvapaliny zabezpečuje jej cirkuláciu medzi čerpadlom chladiacej kvapaliny a motorom – malým skráteným chladiacim okruhom. Ak je zapnuté kúrenie, určitá časť chladiacej kvapaliny prúdi do čerpadla cez výmenník tepla vykurovania. Malý chladiaci okruh a minimálne množstvo chladiacej kvapaliny zabezpečí rýchle zohriatie motora na prevádzkovú teplotu.

Pri dosiahnutí prevádzkovej teploty motora, termostat otvorí vstup do chladiča a chladiaca kvapalina prúdi späť do čerpadla chladiacej kvapaliny cez chladič /pri otvorenom kúrení aj cez výmenník tepla vykurovania/ veľkým chladiacim okruhom.

Termostatom ovládaný elektrický ventilátor dodáva chladiaci vzduch aj počas státia.

Činnosť kvapalinového chladenia

Činnosť termostatu

Všetky práva vyhradené. © 2012 - 2017 Ivan Mataj. Kopírovanie stránky alebo jej súčastí bez predošlého súhlasu je zakázané.
Vytvorené programom WebSite X5.

Fotografie označené "zdroj: shutterstock.com" sú použité na základe licencie od Shutterstock.com. Sú chránené autorským zákonom.

Návrat na obsah | Návrat do hlavnej ponuky