Rozvodovka s diferanciálom - Učebnica pre autoškoly

Prejsť na obsah

Hlavná ponuka:

Rozvodovka s diferanciálom


Úlohou rozvodovky je prenášať a zvyšovať točivý moment, redukovať počet otáčok dopomala, v prípade potreby meniť smer pohybu síl.

Rozvodovka mení počet otáčok prichádzajúcich od prevodovky pomocou stáleho prevodu dopomala. Ak je motor uložený v smere pozdĺžnej osi automobilu, tak musí byť smer pohybu síl zmenení o 90°, pretože hnacie hriadele kolies sú uložené naprieč pozdĺžnej osi. Zmena smeru pohybu síl sa vykonáva napríklad s rozvodovkou s kužeľovými ozubenými kolesami.

Pri vozidlách s motorom uloženým priečne k pozdĺžnej osi sa nemusí meniť smer pohybu síl. Tu sa používa rozvodovka s čelnými ozubenými kolesami.


Úlohou diferenciálu je vyrovnávať rozdielne počty otáčok hnacích kolies vozidla pri jazde v zákrute. V tomto prípade, koleso idúce vo vnútornej stope zákruty prejde menšiu dráhu ako koleso idúce vonkajšou stranou zákruty. Nakoľko sú hnacie kolesá poháňané spoločne, nemôžu byť spojené pevným hriadeľom. Pri jazde v zákrute by sa na základe rôznych obvodových rýchlostí šmýkali.

zdroj: shutterstock.com
Všetky práva vyhradené. © 2012 - 2017 Ivan Mataj. Kopírovanie stránky alebo jej súčastí bez predošlého súhlasu je zakázané.
Vytvorené programom WebSite X5.

Fotografie označené "zdroj: shutterstock.com" sú použité na základe licencie od Shutterstock.com. Sú chránené autorským zákonom.

Návrat na obsah | Návrat do hlavnej ponuky