Kolesá a pneumatiky - Učebnica pre autoškoly

Prejsť na obsah

Hlavná ponuka:

Kolesá a pneumatiky

Ich úlohou je prenášať tlak nápravy na podložku, spoľahlivo viesť vozidlo po určenej dráhe, prenášať na vozovku brzdnú silu a pri hnacích nápravách aj suvnú silu.

Pneumatika je vzduchom plnená pružná súčasť dopravných prostriedkov. Má obvykle tvar toroidu a je nasadená na vonkajšom obvode kolesa. Zaisťuje prenos síl medzi kolesami a vozovkou a pôsobí hlavne ako prvotné odpruženie. Vsúčasnosti sa používajú hlavne bezdušové pneumatiky, ale stretneme sa aj s pneumatikami vo vnútri ktorých býva duša. Najbežnejším materiálom pre výrobu pneumatík je vulkanizovaná guma.

Požiadavky na pneumatiky:

  • prenos hmotnosti vozidla
  • zachytávanie menších nárazov od vozovky
  • prenos hnacích, bočných a brzdných síl
  • nízke ovládacie sily riadenia
  • nízky valivý odpor
  • nízka hlučnosť a malý prenos vibrácií

zdroj: shutterstock.com

Konštrukcie pneumatík:
a) radiálne
- kordové nite vrstiv vnútornej časti kostry sú riadené v smere kolmom na obvodovú kružnicu
- výhody: zvýšená bezpečnosť jazdy, zvýšený ťažný výkon, a adhézia, lepšie brzdiace schopnosti, úspora paliva, menšie opotrebenie, väčší kilometrový výkon

b) diagonálne
- o kvalite kostry a jej pevnosti rozhoduje pevnosť použitých kordov, hustota kordovej tkaniny počet kordových vložiek a uhol, ktorý zvierajú (30°)


zdroj: shutterstock.com

Aby pneumatiky na vozidle správne fungovali a dlho vydržali je nutné dodržiavať správne hustenie na predpísaný tlak. Pneumatiky na rovnakej náprave musia mať vždy rovnaký tlak. Tlak meriame vždy za studena, najlepšie pred jazdou, kedy pneumatiky ešte nie sú zahriate.

Úbytok tlaku je pre pneumatiky škodlivejší než prehustenie. Pri strate tlaku o 10% dochádza k zvýšeniu spotreby a zníženiu životnosti pneumatiky až o 10%. Tlak nižší o 30% môže spôsobiť zníženie životnosti pneumatiky až o polovicu!

zdroj: shutterstock.com

Základné označenie pneumatiky

1 - Šírka pneumatiky v milimetroch
2 - Profilové číslo - pomer výška / šírka Pneumatiky v %
3 - Konštrukcia pneumatiky (R=radiálna, D=diagonálna, B=bias belted)
4 - Priemer ráfiku v palcoch
5 - Index záťaže
6 - Index rýchlostí
7 - Konštrukcia pneumatiky
8 - Bezdušová pneumatika
9 – Výrobca
10 - Model/dezén
11 - Mud + Snow (blato a sneh). Pneu určená pre zimnú prevádzku

Plášť pneumatiky má niekoľko častí. Základ tvorí kostra, ktorej textilné alebo oceľové vlákna sú upevnené k oceľovým drôtom uloženým v pätke pneumatiky. Kostra má hlavný podiel na nosnosti a tvare pneumatiky.

Ďalšou časťou je pätka. Jej hlavnou úlohou je prenesenie všetkých síl medzi ráfikom a pneumatikou, vedenie a udržanie pneumatiky v ráfiku a utesnenie. V pätke je po obvode zakotvený jeden alebo viac oceľových drôtov.

Nasleduje behúň, vrchná časť pneumatiky na povrchu opatrená vzorom - dezénom. Na behúň nadväzujú boky, ktoré chránia pneumatiku zo strany a zaisťujú potrebnú bočnú tuhosť. Niektoré, zvlášť nízkoprofilové pneumatiky majú ešte na boku akúsi zosilnenú časť, nadväzujúcu na pätku. Okrem zosilnenia boku má toto za úlohu chrániť okraj ráfiku pred poškodením.

U radiálnych pneumatík je potom ešte medzi kostrou a behúňom tzv. nárazník, tvorený tiež textilnými alebo oceľovými vláknami, ktorý zlepšuje pevnosť kostry. Väčšina pneumatík, s ktorými sa môžeme stretnúť sú práve radiálnej konštrukcie. Radiálna znamená, že kostra je uložená kolmo ku stredovej osy pneumatiky. Nad kostrou je potom nárazník so šikmo uloženými vláknami. U starších osobných automobilov sa tiež používajú diagonálne plášte. Pri nich je kostra uložená šikmo. Nárazník nemajú.

Rez pneumatikou:
1,2 - behúň, 3 - kostra, 4 - bočnica, 5,6 - nárazník, 7 - pätkové lano, 8 - pätka

Minimálna hĺbka dezénu je daná predpismi SR pre letné pneumatiky 1,6 mm a pre zimné pneumatiky 3,0 mm. Prevádzka na viac ojazdených pneumatikách sa stáva veľmi nebezpečnou, hlavne pri jazde na mokrom povrchu. Vzor pneumatiky nedokáže spoľahlivo odvádzať vodu a častejšie dochádza k šmykom a aquaplaningu. Pre zimnú prevádzku platí stanovená hĺbka 3 mm, odporúča sa však jazdiť na pneumatikách so vzorom hlbokým 4 mm.

A kedy prezuť zimné za letné? Keď sa na jar začnú teploty pohybovať dlhodobo nad 7 st. Celsia je ten správny čas prezuť na letné pneumatiky. Zmes letných pneumatík je tvrdšia a prispôsobená prevádzke za vysokých teplôt. Zimné zmesi sa na suchých a teplých povrchoch viac opotrebovávajú, zhoršujú jazdné vlastnosti automobilu, ako je brzdná dráha a ovládanie vozidla a tiež zvyšujú spotrebu pohonných hmôt.

zdroj: shutterstock.com

Uvádzame možné poškodenia pneumatík, pri nesprávnom dodržiavaní tlakov hustenia, alebo pri poruchách na podvozku.
  • ojazdené kraje behúňa - veľmi nízky tlak
  • ojazdený stred behúňa - veľmi vysoký tlak, pneumatika pri prehustení získa balónovitý tvar
  • ojazdený jeden kraj behúňa - najčastejšia príčina je zlé nastavenie geometrie
  • opotrebované rôzne miesta - pneu je "zubaté", "oskákané", signalizuje závadu tlmičov
  • opotrebované jedno miesto - pri prebrzdení, šmyku
  • pozdĺžne drážky a ryhy - hlavne v zime, pri prešmykovaní, hrabaní, kedy jedno koleso stojí a druhé sa pretáča

zdroj: shutterstock.com
Index rýchlosti
L - 120 km/h, M - 130 km/h, N - 140 km/h, P - 150 km/h, Q - 160 km/h, R - 170 km/h, S - 180 km/h, T - 190 km/h, U - 200 km/h, H - 210 km/h, V - 240 km/h, W - 270 lm/h, Y - 300 km/h, ZR - viac ako 240 km/h

Všetky práva vyhradené. © 2012 - 2017 Ivan Mataj. Kopírovanie stránky alebo jej súčastí bez predošlého súhlasu je zakázané.
Vytvorené programom WebSite X5.

Fotografie označené "zdroj: shutterstock.com" sú použité na základe licencie od Shutterstock.com. Sú chránené autorským zákonom.

Návrat na obsah | Návrat do hlavnej ponuky