Rozvodovka s diferanciálom - Učebnica pre autoškoly

aaautoskola.sk
Učebnica pre autoškoly
aaautoskola.sk
aaautoskola.sk
Učebnica pre autoškoly
Prejsť na obsah
Rozvodovka s diferanciálom
Úlohou rozvodovky je prenášať a zvyšovať točivý moment, redukovať počet otáčok dopomala, v prípade potreby meniť smer pohybu síl.

Rozvodovka mení počet otáčok prichádzajúcich od prevodovky pomocou stáleho prevodu dopomala. Ak je motor uložený v smere pozdĺžnej osi automobilu, tak musí byť smer pohybu síl zmenení o 90°, pretože hnacie hriadele kolies sú uložené naprieč pozdĺžnej osi. Zmena smeru pohybu síl sa vykonáva napríklad s rozvodovkou s kužeľovými ozubenými kolesami.

Pri vozidlách s motorom uloženým priečne k pozdĺžnej osi sa nemusí meniť smer pohybu síl. Tu sa používa rozvodovka s čelnými ozubenými kolesami.
Rozvodovka s diferanciálom
zdroj: shutterstock.com
Úlohou diferenciálu je vyrovnávať rozdielne počty otáčok hnacích kolies vozidla pri jazde v zákrute. V tomto prípade, koleso idúce vo vnútornej stope zákruty prejde menšiu dráhu ako koleso idúce vonkajšou stranou zákruty. Nakoľko sú hnacie kolesá poháňané spoločne, nemôžu byť spojené pevným hriadeľom. Pri jazde v zákrute by sa na základe rôznych obvodových rýchlostí šmýkali.
Rozvodovka s diferanciálom
Späť
Ďalej
Všetky práva vyhradené.
© 2012 - 2020 Ivan Mataj.
Vytvorené programom WebSite X5.

Kopírovanie stránky alebo jej súčastí bez predošlého súhlasu je zakázané.
aaautoskola.sk
Návrat na obsah