Kolesá a pneumatiky - Učebnica pre autoškoly

aaautoskola.sk
Učebnica
pre autoškoly
aaautoskola.sk
aaautoskola.sk
Učebnica
pre autoškoly
Prejsť na obsah
Kolesá a pneumatiky
Ich úlohou je prenášať tlak nápravy na podložku, spoľahlivo viesť vozidlo po určenej dráhe, prenášať na vozovku brzdnú silu a pri hnacích nápravách aj suvnú silu.

Pneumatika je vzduchom plnená pružná súčasť dopravných prostriedkov. Má obvykle tvar toroidu a je nasadená na vonkajšom obvode kolesa. Zaisťuje prenos síl medzi kolesami a vozovkou a pôsobí hlavne ako prvotné odpruženie. Vsúčasnosti sa používajú hlavne bezdušové pneumatiky, ale stretneme sa aj s pneumatikami vo vnútri ktorých býva duša. Najbežnejším materiálom pre výrobu pneumatík je vulkanizovaná guma.
Požiadavky na pneumatiky:

  • prenos hmotnosti vozidla
  • zachytávanie menších nárazov od vozovky
  • prenos hnacích, bočných a brzdných síl
  • nízke ovládacie sily riadenia
  • nízky valivý odpor
  • nízka hlučnosť a malý prenos vibrácií
Kolesá a pneumatiky
zdroj: shutterstock.com
Konštrukcie pneumatík:
      • radiálne - kordové nite vrstiev vnútornej časti kostry sú riadené v smere kolmom na obvodovú kružnicu
- výhody: zvýšená bezpečnosť jazdy, zvýšený ťažný výkon, a adhézia, lepšie brzdiace schopnosti, úspora paliva, menšie opotrebenie, väčší kilometrový výkon
      • diagonálne - o kvalite kostry a jej pevnosti rozhoduje pevnosť použitých kordov, hustota kordovej tkaniny počet kordových vložiek a uhol, ktorý zvierajú (30°)

Kolesá a pneumatiky
zdroj: shutterstock.com
Základné označenie pneumatiky

1 - Šírka pneumatiky v milimetroch
2 - Profilové číslo - pomer výška / šírka Pneumatiky v %
3 - Konštrukcia pneumatiky (R=radiálna, D=diagonálna, B=bias belted)
4 - Priemer ráfiku v palcoch
5 - Index záťaže
6 - Index rýchlostí
7 - Konštrukcia pneumatiky
8 - Bezdušová pneumatika
9 – Výrobca
10 - Model/dezén
11 - Mud + Snow (blato a sneh). Pneu určená pre zimnú prevádzku
Kolesá a pneumatiky
Plášť pneumatiky má niekoľko častí. Základ tvorí kostra, ktorej textilné alebo oceľové vlákna sú upevnené k oceľovým drôtom uloženým v pätke pneumatiky. Kostra má hlavný podiel na nosnosti a tvare pneumatiky.

Ďalšou časťou je pätka. Jej hlavnou úlohou je prenesenie všetkých síl medzi ráfikom a pneumatikou, vedenie a udržanie pneumatiky v ráfiku a utesnenie. V pätke je po obvode zakotvený jeden alebo viac oceľových drôtov.

Nasleduje behúň, vrchná časť pneumatiky na povrchu opatrená vzorom - dezénom. Na behúň nadväzujú boky, ktoré chránia pneumatiku zo strany a zaisťujú potrebnú bočnú tuhosť. Niektoré, zvlášť nízkoprofilové pneumatiky majú ešte na boku akúsi zosilnenú časť, nadväzujúcu na pätku. Okrem zosilnenia boku má toto za úlohu chrániť okraj ráfiku pred poškodením.

U radiálnych pneumatík je potom ešte medzi kostrou a behúňom tzv. nárazník, tvorený tiež textilnými alebo oceľovými vláknami, ktorý zlepšuje pevnosť kostry. Väčšina pneumatík, s ktorými sa môžeme stretnúť sú práve radiálnej konštrukcie. Radiálna znamená, že kostra je uložená kolmo ku stredovej osy pneumatiky. Nad kostrou je potom nárazník so šikmo uloženými vláknami. U starších osobných automobilov sa tiež používajú diagonálne plášte. Pri nich je kostra uložená šikmo. Nárazník nemajú.
Kolesá a pneumatiky
Rez pneumatikou
1,2 - behúň, 3 - kostra, 4 - bočnica, 5, 6 - nárazník,
7 - pätkové lano, 8 - pätka
Index rýchlosti
L - 120 km/h, M - 130 km/h, N - 140 km/h, P - 150 km/h, Q - 160 km/h, R - 170 km/h, S - 180 km/h, T - 190 km/h, U - 200 km/h, H - 210 km/h, V - 240 km/h, W - 270 lm/h, Y - 300 km/h, ZR - viac ako 240 km/h
Kontrola a údržba kolies
Aby pneumatiky na vozidle správne fungovali a dlho vydržali je nutné dodržiavať správne hustenie na predpísaný tlak. Pneumatiky na rovnakej náprave musia mať vždy rovnaký tlak. Tlak meriame vždy za studena, najlepšie pred jazdou, kedy pneumatiky ešte nie sú zahriate.

Úbytok tlaku je pre pneumatiky škodlivejší než prehustenie. Pri strate tlaku o 10% dochádza k zvýšeniu spotreby a zníženiu životnosti pneumatiky až o 10%. Tlak nižší o 30% môže spôsobiť zníženie životnosti pneumatiky až o polovicu!
Kolesá a pneumatiky
zdroj: shutterstock.com
Minimálna hĺbka dezénu je daná predpismi SR pre letné pneumatiky 1,6 mm a pre zimné pneumatiky 3,0 mm. Prevádzka na viac ojazdených pneumatikách sa stáva veľmi nebezpečnou, hlavne pri jazde na mokrom povrchu. Vzor pneumatiky nedokáže spoľahlivo odvádzať vodu a častejšie dochádza k šmykom a aquaplaningu. Pre zimnú prevádzku platí stanovená hĺbka 3 mm, odporúča sa však jazdiť na pneumatikách so vzorom hlbokým 4 mm.

A kedy prezuť zimné za letné? Keď sa na jar začnú teploty pohybovať dlhodobo nad 7 st. Celsia je ten správny čas prezuť na letné pneumatiky. Zmes letných pneumatík je tvrdšia a prispôsobená prevádzke za vysokých teplôt. Zimné zmesi sa na suchých a teplých povrchoch viac opotrebovávajú, zhoršujú jazdné vlastnosti automobilu, ako je brzdná dráha a ovládanie vozidla a tiež zvyšujú spotrebu pohonných hmôt.
Kolesá a pneumatiky
zdroj: shutterstock.com
Kolesá a pneumatiky
Kontrolka - SYSTÉM iTPMS
Porucha systému iTPMS
Kontrolka bude blikať niekoľko sekúnd, potom ostane svietiť neprerušovane, čo signalizuje, že systém je dočasne nedostupný alebo na ňom došlo k poruche. Systém sa vráti k správnej činnosti po obnovení normálnych podmienok; ak by sa jeho fungovanie neobnovilo, po obnove normálnych podmienok vykonajte postup Reset. Ak signalizácia poruchy pretrváva, čo najskôr sa obráťte na odborný servis.
Nedostatočný tlak v pneumatikách
Kontrolka na prístrojovom paneli sa rozsvieti neprerušovane, aby signalizovala, že tlak v jednej alebo viacerých pneumatikách je nižší ako odporúčaná hodnota alebo signalizuje pomalý pokles tlaku. Po obnovení normálnych podmienok používania vozidla vykonajte postup Reset.
UPOZORNENIE Nepokračujte v jazde s jednou alebo viacerými sfúknutými pneumatikami, pretože schopnosť ovládať vozidlo môže byť zhoršená. Zastavte vozidlo bez prudkého brzdenia a zatáčania.

Výmena poškodeného kolesa
      • zastavíme a vozidlo zaistíme parkovacou brzdou a zaradením 1. prevodového stupňa,
      • skôr ako vystúpime z vozidla oblečieme si reflexný bezpečnostný odev,
      • ak stojíme na vozovke zapneme funkciu výstražných smerových svetiel, označíme vozidlo výstražným trojuholníkom ako prekážku cestnej premávky,
      • kolesá na strane, ktorá ostane na zemi zaistíme klinom alebo iným vhodným spôsobom (kameň),
Kolesá a pneumatiky
zdroj: shutterstock.com
        • vyberieme náhradné koleso, zdvihák a kľúč na skrutky kolies z batožinového priestoru,
        • mierne povolíme skrutky poškodeného kolesa,
        • zdvihák vložíme pod vozidlo podľa pokynov výrobcu vozidla a vozidlo zdvihneme,
        • úplne vyskrutkujeme skrutky poškodeného kolesa,
        • vymeníme poškodené koleso za náhradné koleso a zľahka dotiahneme skrutky kolesa,
        • vozidlo spustíme zo zdviháku na zem,
        • úplne dotiahneme skrutky kolesa (spôsobom do kríža),
        • tlakomerom skontrolujeme tlak v náhradnom kolese (prípadne ho upravíme na príslušnú hodnotu podľa pokynov výrobcu vozidla),
Kolesá a pneumatiky
zdroj: shutterstock.com
      • upraceme poškodené koleso, zdvihák a kľúč na skrutky kolies. Nesmieme zabudnúť na výstražný trojuholník,
      • poškodené koleso si necháme čo najskôr opraviť v odbornom servise.

Ak zistíme, že výmena poškodeného kolesa je nad naše sily, zavolajte asistenčnú službu alebo pojazdný pneuservis a koleso si necháme vymeniť. Obdobne je možné postupovať aj v prípade, že vaše vozidlo nemá náhradné koleso ale len sadu na bez demontážnuopravu poškodenej pneumatiky a došlo k roztrhnutiu pneumatiky.
Kolesá a pneumatiky
zdroj: shutterstock.com
Uvádzame možné poškodenia pneumatík, pri nesprávnom dodržiavaní tlakov hustenia, alebo pri poruchách na podvozku.
      • ojazdené kraje behúňa - veľmi nízky tlak,
      • ojazdený stred behúňa - veľmi vysoký tlak, pneumatika pri prehustení získa balónovitý tvar,
      • ojazdený jeden kraj behúňa - najčastejšia príčina je zlé nastavenie geometrie,
      • opotrebované rôzne miesta - pneu je "zubaté", "oskákané", signalizuje závadu tlmičov,
      • opotrebované jedno miesto - pri prebrzdení, šmyku,
      • pozdĺžne drážky a ryhy - hlavne v zime, pri prešmykovaní, hrabaní, kedy jedno koleso stojí a druhé sa pretáča.
Kolesá a pneumatiky
zdroj: shutterstock.com
Späť
Ďalej
Všetky práva vyhradené.
© 2012 - 2020 Ivan Mataj.
Vytvorené programom WebSite X5.

Kopírovanie stránky alebo jej súčastí bez predošlého súhlasu je zakázané.
aaautoskola.sk
Návrat na obsah