Osvetlenie vozidla - Konštrukcia vozidiel - Učebnica pre autoškoly

aaautoskola.sk
Učebnica
pre autoškoly
aaautoskola.sk
aaautoskola.sk
Učebnica
pre autoškoly
Prejsť na obsah
Osvetlenie vozidla
Úlohou osvetlenia vozidla je:
  • Osvetlenie jazdnej dráhy (napr. diaľkovými alebo stretávacími svetlometmi)
  • Zviditeľniť obrysy vozidla v tme (napr. Obrysové a parkovacie svietidlá, odrazky)
  • Dať na vedomie ostatným zámer vodiča o smere pohybu vozidla (smerové, brzdové svietidlá)
  • Varovať ostatným účastníkov cestnej premávky (výstražné svietidlá)

Na jazdu za zníženej viditeľnosti musí mať vozidlo osvetlenie, ktoré zaručí bezpečnú prevádzku, účinne osvetľuje vozovku a neoslňuje protiidúce vozidlá. Hlavnou požiadavkou svetlometov je, aby vyžarovali čo najmenej rozptýleného svetla, ktoré oslňuje. Hlavné svetlomety sú diaľkové a stretávacie svetlá. Diaľkové svetlá sú určené na jazdu na neosvetlenej vozovke. Strtávacie svetlá osvetľujú vozovku pri stretávaní sa motorových vozidiel a vylučujú vzájomné oslňovanie vodičov.
Osvetlenie vozidla
Osvetlenie vozidla
1 – Smerové svietidlá, 2 – Obrysové svietidlá (používajú sa aj ako parkovacie), 3 – Stretávacie svetlomety, 4 – Diaľkové svetlomety, 5 – Predné svetlomety do hmly, 6 – Brzdové svietidlá, 7 – Cúvacie svietidlá, 8 – Zadné svietidlo do hmly, 9 – Osvetlenie evidenčného čísla, 10 – Tretie brzdové svietidlo, 11 – Odrazky

Diaľkové a stretávacie svetlomety môžu byť halogénové, xenónové, LED a laserové. Najčastejšie sa stále ešte používajú halogénové svetlomety.
Halogénové svetlomety
Halogénové žiarovky sú lacné. Ďalšou výhodou je, že trošku šikovný motorista si poškodený kus zvládne vymeniť aj sám.
Majú však aj nevýhody. Ich nižší výkon znamená menší osvit vozovky predovšetkým v priestore bezprostredne pred vozidlom a na krajniciach. Navyše spotrebujú veľa prúdu. Energiu, ktorá sa do nich privádza, totiž z veľkej časti premenia na teplo.
Osvetlenie vozidla
zdroj: shutterstock.com
Xenónové svetlomety a bi-xenónové svetlomety
Používajú sa xenónové výbojky. Umiestňujú sa do projektoru, natáčajú sa a výškovo regulujú. Proti halogénovým svetlometom sú xenóny dvakrát účinnejšie.
Ich výhodou je široký lúč svetla, ktorý osvetľuje celú plochu pred vozidlom. Bežne uvádzanou výhodou xenónov, v porovnaní so žiarovkami, je nízky odber prúdu.
Xenónové svetlomety majú aj nevýhody. Kvôli ostrému ohraničeniu to môže byť menší dosvit diaľkových svetiel a samozrejme aj drahší servis. Pri oprave xenónov z dôvodu vysokého napätia by sa malo zachádzať odborne. Navyše výbojka je pod tlakom a obsahuje ortuť. Pri výmene výbojky sa odporúča vymeniť obidve výbojky súčasne.
Cenu zvyšujú u xenónových svetlometov aj povinné prvky, ktoré sa k nim viažu. Xenóny potrebujú čisté kryty svetlometov, a tak musia byť doplnené o ostrekovače. Vzhľadom k ich výkonu je nutná i automatická výšková regulácia, ktorá zabráni oslneniu.
Osvetlenie vozidla
zdroj: shutterstock.com
LED svetlomety
LED je jednoduchá polovodičová súčiastka, ktorá má asi desaťkrát väčšiu účinnosť ako žiarovka. Taj tiež má aj dlhú životnosť. Takéto svetlomety by mali vydržať po celú dobu prevádzkovania vozidla.
Výkon diódy je tak veľký, že sa pri práci zahrieva na koncentrovanej ploche. Riešením sú ventilátory, pre ktoré sa môže príkon zvýšiť na viac ako je pri xenónoch. Preto sa používajú simple LED moduly. V svetlomete je rozsvietených viac čipov ďalej od seba, čím sa dokážu ochladiť aj bez ventilátora.
Okrem vyššieho výkonu  LED diódy môžu osvietiť len tie miesta, ktoré potrebujeme. Vďaka tomu je možné stále jazdiť na diaľkový režim, elektronika sa o odtienenie lúčov mieriacich do protismeru postará sama, tak aby nedošlo k oslneniu protiidúcich vozidiel.
Osvetlenie vozidla
zdroj: shutterstock.com
Laserové svetlomety
Laserové svetlomety sú schopné generovať lúč svetla až tisíckrát jasnejší v porovnaní s LED svetlami. Laserové svetlomety nespotrebujú ani polovinu energie v porovnaní s už veľmi energeticky úspornými svetlometmi LED. Dosah laserového svetlometu je cca 600m
Lúč laserového svetlometu je navyše možné upravovať. To znamená možnosť adaptívneho riadenia svetlometov v závislosti na prevádzkových podmienkach a dopravnej situácii (prepojenie s navigačnými systémami, kamerovým snímaní a inými senzormi vozidla). To je napr. automatická regulácia dosvitu diaľkových svetlometov, bodové osvetľovanie chodcov alebo zvierat na vzdialenosť až 100 m,  natáčanie svetelného lúča do zákruty, či takzvané vyrezávanie, teda zatienenie oblasti, v ktorej je iný účastník premávky.
Osvetlenie vozidla
Poruchy osvetlenia
      • vypálená žiarovka - žiarovku musíme vymeniť za tú istú. Halogénové žiarovky nesmieme chytiť za sklenenú banku. Niekedy je jednoduchšie najskôr skontrolovať poistky a až potom hľadať chybu v žiarovke,
      • pri poruche smerových svetiel sa mení frekvencia zvukovej signalizácie – vypálená žiarovka,
      • nesprávne nastavenie svetlometov – svietia príliš blízko pred vozidlo alebo naopak príliš ďaleko,
      • nie je možné prepnúť diaľkové svetlá späť na stretávacie (poškodený prepínač, alebo spínacie relé diaľkových svetiel),
      • osvetlenie vozidla musí byť počas prevádzky v cestnej premávke za všetkých prevádzkových podmienok a poveternostných podmienok dobre viditeľné a nesmie byť znečistené,
      • činná plocha každého svetelného zariadenia nesmie byť v cestnej premávke zakrytá alebo nadmerne znečistená.
Osvetlenie vozidla
zdroj: shutterstock.com
Späť
Ďalej
Všetky práva vyhradené.
© 2012 - 2020 Ivan Mataj.
Vytvorené programom WebSite X5.

Kopírovanie stránky alebo jej súčastí bez predošlého súhlasu je zakázané.
aaautoskola.sk
Návrat na obsah