Zásady bezpečnej jazdy - Jazda po diaľnici - Učebnica pre autoškoly

aaautoskola.sk
Učebnica
pre autoškoly
aaautoskola.sk
aaautoskola.sk
Učebnica
pre autoškoly
Prejsť na obsah
Jazda po diaľnici
Pri jazde po diaľnici má vodič pocit, že sa nemôže nič stať. Vozovka je relatívne rovná, má dobrý povrch, je smerovo rozdelená a premávke je dostatočne rýchla. Tieto pocity znižujú pozornosť vodiča, niektorí sú schopný zabudnúť na svoju smrteľnosť a myslia si, že sú na pretekárskej dráhe.
 
Pri jazde po diaľnici máme dodržiavať bezpečný odstup, ktorý je zákonom stanovený na 2 sekundy (niektoré kategórie vozidiel dokonca 3 sekundy). Na dodržanie bezpečnej vzdialenosti môžeme využiť pevné body alebo smerové stĺpiky. Pri nedodržaní bezpečného odstupu v spojení s vysokou rýchlosťou, ktorou sa po diaľnici jazdí, nemáme šancu reagovať na náhle spomalenie vozidiel idúcimi pred nami. Pokiaľ by došlo k nehode, tak pri nedodržaní bezpečného odstupu môže nastať reťazová dopravná nehoda v ktorej môže skončiť aj niekoľko desiatok vozidiel.
Jazda po diaľnici
Ďalšou chybou, ktorej sa vodiči dopúšťajú, najčastejšie tam kde sú tri a viac jazdných pruhov, je jazda v strednom jazdnom pruhu v domnení, že pravý jazdný pruh je určený pre nákladné vozidlá. To nie je pravda. Aj tu platia ustanovenia o jazde v jazdných pruhoch a mimo obce sa jazdí v pravom jazdnom pruhu.

Pri predchádzaní musíme pozorne sledovať situáciu za vozidlom, aby sme sa nezaradili do ľavého pruhu na poslednú chvíľu pred rýchlejšie idúce vozidlo. Taktiež pri zaraďovaní sa naspäť do pravého pruhu si ponecháme dostatočný odstup pred vozidlom, ktoré sme predchádzali.
Jazda po diaľnici
Pri vchádzaní na diaľnicu a zaraďovaní sa do priebežných pruhov sme povinný dať prednosť vozidlám idúcim v priebežnom pruhu po diaľnici. Ak máme na zaradenie vytvorený dostatočne dlhý pripájací pruh, tak pri jazde v tomto pruhu sa snažíme zrýchliť, sledovať v spätnom zrkadle či máme voľný priebežný jazdný pruh a plynulo sa do neho zaradiť. Tento postup sa dá uplatniť aj pri zaraďovaní sa do medzere medzi vozidlami. Iná situácia nastáva ak pripájací pruh nie je, alebo je taká hustota premávky, že sme nútený zastaviť na konci pripájacieho pruhu. V spätnom zrkadle sledujeme situáciu, a keď sa nám vytvorí priestor snažíme sa čo najviac akcelerovať a zrýchliť na rýchlosť aby sme sa dokázali plynulo zaradiť medzi vozidlá. Nesnažme sa za každú cenu natlačiť pred idúce vozidlá a donútiť ich vodičov náhle brzdiť. Môže to vyvolať reťazovú nehodu.
Jazda po diaľnici
zdroj: shutterstock.com
Pri jazde po diaľnici musíme počítať pri vjazde do otvorených úsekov z chráneného miesta s bočným vetrom. Bočný vietor vás môže zaskočiť aj na mostoch a spojení s vyššou rýchlosťou, ktorou sa po diaľnici pohybujeme môže mať vplyv na bočnú stabilitu vozidla.

Nezabúdajme na to že jazda po diaľnici je monotónna a môže vodiča „uspávať“. Pri dlhších cestách je potrebné častejšie robiť prestávky, nadýchať sa čerstvého vzduchu, aby sa únava nepremenila na mikrospánok.
Jazda po diaľnici
Späť
Ďalej
Všetky práva vyhradené.
© 2012 - 2020 Ivan Mataj.
Vytvorené programom WebSite X5.

Kopírovanie stránky alebo jej súčastí bez predošlého súhlasu je zakázané.
aaautoskola.sk
Návrat na obsah