Zásady bezpečnej jazdy - Jazda v daždi - Učebnica pre autoškoly

aaautoskola.sk
Učebnica
pre autoškoly
aaautoskola.sk
aaautoskola.sk
Učebnica
pre autoškoly
Prejsť na obsah
Jazda v daždi
Najhorší je začiatok dažďa.  Koeficient šmykového trenie pneumatík náhle klesne o viac ako polovicu pôvodnej hodnoty. Je to preto, že prach na vozovke sa zmieša s vodou a vytvorí veľmi šmykľavú tenkú vrstvu. Preto je potrebné znížiť rýchlosť jazdy a vozidlo ovládame jemnými pohybmi, tak aby sme zbytočne pri prudšom pohybe nevyvolali šmyk vozidla. Brzdná dráha sa v začiatku dažďa predlžuje niekoľko násobne. Po prvých minútach dažďa (je to závislé aj od intenzity dažďa) sa postupne z vozovky odplavuje šmykľavá vrstva a styk pneumatiky s vozovkou sa postupne zlepšuje. Aj napriek tomu sa však brzdná dráha predlžuje oproti suchej vozovke na 1,5 – 2 násobok. Preto je potrebné za vozidlom idúcim pred nami udržiavať väčšiu vzdialenosť, ako na suchej vozovke, aby sme dokázali včas zastaviť, ak vozidlo pred nami zastaví.
Jazda v daždi
zdroj: shutterstock.com
V jesennom období treba počítať na vozovke aj s napadaným lístím a blatom, ktoré môžu zanechať poľnohospodárske stroje. Opäť v kombinácií s dažďom, môže takýto povrch predĺžiť brzdnú dráhu niekoľko násobne oproti suchej vozovke.
Jazda v daždi
Viditeľnosť s vozidla sa počas dažďa zhoršuje. Vplyvom vlhkosti dochádza k zahmlievaniu okien a stierače nemusia včas odviesť všetku vodu z čelného skla. Preto sa stáva, že predmety nie sú jasne ohraničené a vodič sa musí viac sústrediť na jazdu. Navyše vplyvom poklesu atmosférického tlaku sa znižuje aj vodičov krvný tlak a spomaľuje sa srdcový tep, čo má za následok ospanlivosť. Následkom toho sa reakčný čas vodiča na rôzne podnety predlžuje. Pravdepodobnosť nehody počas dažďa sa zvyšuje v priemere o 30 – 40 %.
Jazda v daždi
Aquaplaning
Je to jav, pri ktorom nestačí pneumatika počas jazdy vytlačiť vodu na strany a začne sa pred ňou vytvárať takzvaný vodný klin, ktorý s narastajúcou rýchlosťou alebo výškou vodnej vrstvy začne pneumatiku nadnášať, v dôsledku čoho pneumatika stratí kontakt s vozovkou. Vozidlo sa stáva neovládateľné a môže sa dostať do šmyku.
Možnosť akuaplaningu je tým vyššia, čím intenzívnejšie prší (na ceste je viac vody), čím máme viac opotrebované pneumatiky a čím rýchlejšie ideme. Taktiež vyššia možnosť je na ceste s vyjazdenými koľajami, v ktorých sa zhromažďuje voda.
Čo robiť pri  akuaplaningu:
      • netočíme volantom - vozidlo nebude reagovať na pohyby volantu,
      • nebrzdíme – mohli by sme vyvolať rozsiahlejší šmyk,
      • postupne uvoľňujeme plynový pedál,
      • počkáme kým sa neobnoví kontakt kolies s vozovkou.

Najbezpečnejšie je pred miestom, kde by mohlo dôjsť k akvaplaningu včas znížiť rýchlosť jazdy.

Jazda v daždi
zdroj: shutterstock.com
Zásady pre jazdu v daždi
  • skontrolovať technický stav vozidla,
      • správny tlak v pneumatikách a dostačujúca hĺbka dezénu (odporúča sa minimálne 2 – 3 mm),
      • dobrý stav a funkčnosť stieračov a ostrekovačov,
      • funkčnosť predných svetlometov,
      • kabínový filter (od jeho stavu je závislé zahmlievanie okien),
  • spomaliť, aby sme nestratili kontrolu nad vozidlom,
  • nejazdime tesne za veľkými vozidlami (nákladné auto, autobus), pretože dochádza k znečisťovaniu vášho čelného skla, navyše sa za nimi vytvára vodná clona, ktorá obmedzuje výhľad pred vozidlo,
  • používajte stretávacie svetlá. Denné prevádzkové svietidlá nestačia. Môžete použiť aj predné hmlové svetlomety, ale tie používajte len ak viditeľnosť klesne pod 100 m,
  • vždy držte volant obidvoma rukami, aby ste udržali vozidlo pod kontrolou,
Jazda v daždi
zdroj: shutterstock.com
  • pred zákrutou spomaľte a počas prejazdu zákrutou udržujte stálu rýchlosť,
  • s volantom nerobte žiadne prudké pohyby – môže to vyvolať šmyk vozidla,
  • predvídajte nebezpečné situácie, nečakajte, až nastanú a budete musieť na ne reagovať,
  • brzdite vopred, nečakajte na poslednú chvíľu,
  • udržiavajte si bezpečnú vzdialenosť od vozidla, ktoré ide pred vami,
  • po prejazde väčšou vrstvou vody (kaluž) musíme vysušiť brzdy – niekoľko krát zľahka stlačíme brzdový pedál,
  • ak je prudký dážď a vy sa za volantom necítite komfortne – zastavte. Urobte to však bezpečne a tak aby ste neohrozovali bezpečnosť cestnej premávky.
Späť
Ďalej
Všetky práva vyhradené.
© 2012 - 2020 Ivan Mataj.
Vytvorené programom WebSite X5.

Kopírovanie stránky alebo jej súčastí bez predošlého súhlasu je zakázané.
aaautoskola.sk
Návrat na obsah