Jazda s prívesom - Učebnica pre autoškoly

Prejsť na obsah

Hlavná ponuka:

Vedenie vozidla v premávke - Jazda s prívesom

Pri jazde s prívesom si musíme uvedomiť, že sme jazdná súprava a tak napr. pri jazde s kopca musíme mať vždy zaradený rýchlostný stupeň.

Ťahanie prívesu za vaším vozidlom zvyšuje zaťaženie motora, pohonu vozidla a bŕzd vozidla. Ak je vaše vozidlo nové, pozrite si v návode na použitie odporúčania výrobcu ohľadom ťahania prívesu. Väčšina výrobcov neodporúča ťahanie na úplne novom vozidle.  

Samozrejme, ak chceme príves ťahať, musí byť naše vozidlo vybavené schváleným ťažným zariadením. Inak príves ťahať nemôžme.



Pri zapojení prípojného vozidla vždy skontrolujeme či je spojenie pevné, a zaistíme ho poistkou.

Medzi naše vozidlo a príves je potrebné pripojiť bezpečnostnú reťaz alebo lanko. Je to z toho dôvodu, aby ťažná tyč prívesu v prípade odpojenia nespadla na zem, a aby sa prípojné vozidlo nepohybovalo po vozovke nekontrolovateľne. Bezpečnostnú reťaz alebo lanko nechávame primerane voľnú, aby sme mohli s vozidlom zatáčať. Na druhej strane ich však nesmieme ťahať po ceste.

Pred jazdou musíme ešte zabezpečiť aj osvetlenie prípojného vozidla, pomocou elektrickej zásuvky, do ktorej pripojíme elektrickú sústavu prípojného vozidla. Je samozrejmosťou aj skontrolovať osvetlenie prípojného vozidla.

zdroj: shutterstock.com

Ak prípojné vozidlo svojimi rozmermi po pripojení k ťažnému vozidlu neumožňuje vodičovi riadny výhľad z miesta vodiča vonkajšími spätnými zrkadlami, musí byť ťažné vozidlo vybavené doplnkovými spätnými zrkadlami s väčším vysunutím alebo iným zariadením, ktoré zabezpečí riadny výhľad.

zdroj: shutterstock.com
Jazda s prívesom

Vodič si musí uvedomiť, že nevedie len samotné vozidlo, ale súpravu, v ktorej je často krát príves pomerne ťažký a rozmerný. Zväčšila sa celková dĺžka a často krát aj šírka. Tomu je potrebné prispôsobiť rýchlosť jazdy. Jej maximum je dané aj konštrukčnou rýchlosťou prívesu. Vodič si musí uvedomiť, že ak je konštrukčná rýchlosť prívesu napr. 90 km/h, nemôže s ním ísť napr. po diaľnici rýchlosťou 130 km/h.

Počas vedenia jazdnej súpravy musíme počítať:

  • S predĺžením brzdnej dráhy.

  • So zníženou schopnosťou akcelerácie jazdnej súpravy v závislosti na okamžitej hmotnosti prívesu.

  • So zmenou jazdných vlastností ťažného vozidla, pričom tieto zmeny sú priamo úmerné okamžitej hmotnosti prívesu.

  • Pri jazde s dlhším prívesom musíme voliť inú stopu, hlavne pri jazde cez ostrejšiu zákrutu.


zdroj: shutterstock.com
Veľmi dôležitá je predvídavosť vývoja dopravnej situácie, pretože najmä na mokrej alebo klzkej vozovke je nebezpečenstvo šmyku súpravy. Vyrovnávanie takéhoto šmyku je zložité a často krát dokonca nemožné.

Bezpečnosť jazdy s prívesom je ovplyvnená aj rozložením nákladu. Zásadou je umiestniť náklad aj na ťažné vozidlo a potom primerane zaťažiť príves, kde by mal byť náklad rovnomerne rozložený a samozrejme riadne upevnený. Čím ťažší je príves, tým pomalšia by mala byť jazda. Pred jazdou sa odporúča vyskúšať aj účinnosť bŕzd, aby vodič nebol prekvapený podstatným predĺžením brzdnej dráhy.

Pri jazde pravotočivou zákrutou (križovatkou) vedú stopy prívesu viac do stredu otáčania a preto je potrebné čiastočné nadchádzanie, aby sa pravé koleso prívesu nedostalo mimo cestu, nezachytilo chodca apod. V ľavotočivej zákrute (križovatke) je naopak potrebné ísť viac k pravému okraju vozovky, pretože stopy prívesu smerujú viac k stredu vozovky a je nebezpečenstvo zachytenia protiidúceho vozidla.
Všetky práva vyhradené. © 2012 - 2017 Ivan Mataj. Kopírovanie stránky alebo jej súčastí bez predošlého súhlasu je zakázané.
Vytvorené programom WebSite X5.

Fotografie označené "zdroj: shutterstock.com" sú použité na základe licencie od Shutterstock.com. Sú chránené autorským zákonom.

Návrat na obsah | Návrat do hlavnej ponuky